السبت 27 أبريل 2024 -02:57 القاهرة
مستشار التحرير
محمد سليمان

المتحدة للخدمات الإعلامية تدشن أحد أكبر القطاعات الإخبارية فى الشرق الأوسط

أعلنت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية عن تدشين "قطاع أخبار المتحدة" والذي يعد أحد أكبر القطاعات الإخبارية في الشرق الأوسط.

... إقرأ المزيد

التضامن: بدء تصعيد حجاج الجمعيات إلى جبل عرفات غدا

وافقت وزارة التضامن الاجتماعي على خطة البعثة الرسمية لحج الجمعيات لتصعيد الحجاج إلى جبل عرفات، والتي تبدأ من عصر غد الخميس وحتى مساء نفس اليوم.

... إقرأ المزيد

المتحدة للخدمات الإعلامية تعلن انعقاد منتدى للإبداع قبل نهاية العام الجارى

أعلنت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية ، انعقاد منتدى "المتحدة" للإبداع قبل نهاية العام الجاري، في ضوء توجيهات الرئيس عبدالفتاح السيسي، بتكثيف اكتشاف المبدعين المصريين في مختلف المجالات وإتاحة الفرصة لهم.

... إقرأ المزيد

دورات تدريبية للعاملين بالجهات والوزارات المعنية بتفعيل قانون المشروعات الصغيرة

في إطار التعاون القائم بين جهاز تنمية المشروعات ومختلف الجهات المعنية بالدولة لتفعيل قانون تنمية المشروعات وتسهيل استفادة أصحاب المشروعات الصغيرة ومتناهية الصغر من التعاقدات الحكومية المطروحة سنويا بما يساعدهم على زيادة الإنتاجية والتوسع في مشروعاتهم ويعزز من قدراتها التنافسية.

... إقرأ المزيد

غدا أول مناسك الحج.. يوم التروية الحجاج يتوجهون فيه إلى مشعر منى

تبدأ غدا الخميس أول أيام مناسك الحج ، وهو يوم التروية الموافق الثامن من شهر ذى الحجة، فما هو يوم التروية؟ وما سبب تسميته بذلك؟ وما هي أهم الأعمال التي يقوم بها الحاج في هذا اليوم؟.
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسي: شركة العاصمة ترغب بتأجير الحى الحكومى بـ4 مليارات جنيه سنويا

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن شركة العاصمة الإدارية ترغب في تأجير المقرات داخل الحي الحكومي، قائلآ: "العاصمة فيها حاجات كتير.. كل اللى عملته كشركة وعلشان كده عاوزة تأجر المنشآت.. منشآت الحي الحكومي.. عاوزه تأجر منشآت الحي الحكومي بكام بقي في السنة يا دكتور معيط..  بـ 4 مليارات جنيه في السنة. 
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسي: الجمهورية الجديدة تحتاج إلى أموال وأرقام كبيرة جدا

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية جادة في ملف التحول الرقمي، قائلا: "لما الدولة المصرية تجي تعمل موضوع زي ده.. علشان تحقق التحول الرقمي بعد كان بتشتغل ورقي.. واحنا شغالين دلوقتي بنعمل ذكاء صناعي يكون فيه جزء من العمل يكون فيه ذكاء صناعي.. الرقم كام وكلفنا كام".
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: شركة العاصمة لديها كشف بنوك وائتمان محتمل بـ40 مليار جنيه كاش

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن شركة العاصمة لديها كشف بنوك وائتمان محتمل بقيمة 40 مليار جنيه كاش ، فضلا عن مستحقات بقيمة 80 مليار جنيه، مضيفا: "الهدف اللي انا بقوله ده علشان كتير من الناس بيسمعوني واتكلمنا في الموضوع من 4 سنين .. حد يقولى انتوا بتعملوا العاصمة ليه ؟ انتوا معاكوا فلوس للحكاية؟ إدونا الفلوس نعيش بيها".

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: المراكز الرقمية محصنة وتكلفة المبنى الواحد 10 مليارات جنيه

قاطع الرئيس عبد الفتاح السيسي، الدكتور عمرو طلعت وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، خلال كلمته ضمن فعاليات افتتاح عدد من مشروعات "مصر الرقمية"، قائلا: "انت بتتلكم على الكلام اللى اتعمل بيه المراكز.. بس أنت مش اتكلمت عن أن المنشآت اللى اتعملت فيها اتكلفت كام.. بقول كده للناس اللى موجودة دلوقتي وبتسمعنى.. علمنا الرأسي والتبادلي.. التبادلي متكلف بنية إنشائية 10 مليار جنيه.. والرأسي أكثر شوية".
 

... إقرأ المزيد

الرئيس السيسى: لو تواجد 100 ألف دارس عندهم مقومات هصرف عليهم 12 مليار جنيه

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي: "احنا عاملين اليوم ده للمصريين والدولة المصرية علشان نلقى الضوء على أهمية الموضوع ده علشان مستقبل بلادنا وأولادنا.. من فضلك يا دكتور عمرو خد راحتك وبراحة علشان الناس تعرف".
 

... إقرأ المزيد

Please wait...